Sunday 13 January 2013

Tips Halau Cicak Dari Rumah






Disini ada tips untuk halau cicak. Mula-mula amik telur sebijik dalam peti ais. Pecahkan dalam mangkuk, panaskan api, letak minyak dalam kuali pastu goreng telur tu. Dah siap goreng, makan la telur tuh dengan nasi. Letak kicap sikit, baru sedap....
 
Dah kenyang makan nasi, amik kulit telur yang korang goreng tadi, mungkin dah ada dalam tong sampah kemudian basuh bersih-bersih.
 
Dah siap basuh kulit telur tuh, jemur di bawah sinaran matahari selama 3 hari hingga kulit telur tu betul-betul kering.
 
Bila dah kering, amik kulit tuh dan pecah-pecah kan dia. Agak-agak dalam sebesar duit 1sen. Jangan kecik sangat dan janganlah besar sangat. Sedang-sedang gitu.
 
Dah pecah-pecahkan kulit tuh, korang lekatkan rapat-rapat pada kadbod dengan gam. Letak kat mana-mana tempat yang selalu encik cicak mengberakkan dirinya. Tepi tong sampah ke, bawah meja ke, tepi langsir ke, belakang almari ke, memana jela tempat strategik yang korang fikirkan perlu.
 
Dan tunggulah hasilnya. Insyaallah encik cicak dah segan-segan nak uh uh kat umah korang lagi. Kalau ter uh uh pun mungkin tak sekerap dan sebanyak macam dulu.
 
Sonang je kan? Sebenarnya tips ni dari majalah. Dalam majalah tu cakap, cicak ni alergik dengan mineral kulit telur. Bila dia nampak banyak kulit telur dalam rumah korang, sure dia lari ke rumah jiran.
 
 
p/s: jadi ke tak tu tak tau la...haha. lau dah menyampah sangat ngn cicak ley cuba
 
 
sumber:here

2 comments:

Anonymous said...

perenggan pertama...... siot.... hahahahaha..... idup2 ak ingat step die....

#budak uitm 1501

Anonymous said...

Saya dh try...xjadi pooonnnn.